Friday, August 28, 2009

Salam Ramadhan 1430H


Dah nak masuk 8 hari berpuasa baru berpeluang nk ucap salam ramadhan..
Sangat bizii...dan sebenarnya..,sangat keletihan kut...hehe..

Alhamdulillah.,tahun ke-2 berpuasa dgn org tersayang...tp mcm thn pertama kena prepare segala bagai di bulan puasa membuatkan sy sgt keletihan..;p yelaa.,thn lpas awal pose tu x duk sama lg kot..pastu umah sewa x leh msk lg..,pstu dua2 org pegi tumpang umah abg iparku sbb nk duk sama gak..hik2..so xde la sy memasak thn lpas...tlg2 gitu je.,pastu bli2..hehe..

thn ni...yayyy kena memasak slps blk kije..,mmg agak memenatkan..bazar ramadhan pegi jugak.,tp ntah laa..mcm sumenyee x menggoda nafsu kami..wallaaa..,sy xder sedikit pon terliur dgn makanan2 sume..,mungkin sy bkn lg seorang pecinta makanan..huhu..
setiap hari kami akan membeli 1 jenis lauk..&minuman feveret puasa thn ni=soya..blk umah masak nasi + 1-2 jenis lauk &sayur yg simple2 je..cukup laa mknan kami..&kdg2 ada la xtra sedikit kuih..sahur.,pikir yg lain plak..nasi goreng.,atau bubur lambuk free yg dpt dr ofis.,atau ade jugak masak nasi &goreng lauk pg2 buta..hihh..yg pasti sy bgn 445..mcm lambat kan.,sbb sy chef diva(ceee pasan..).,sy masak begitu laju drpd biasa.,5suku darlingku bgn boleh mkn..

sungguh penat..,padahal org lain pon sama jugak.,tp sy ni xcukup vitamin kot.,disebabkan kepenatan.,hampir setiap hari sy akan tertidur di surau 15min sblm msk waktu zohor..sib baik bunyi azan kuat kat telinga kalo x.,mesti x bgn...huu hee..
oh.,sebenarnya..,darling sy dh bekerja 1 bgnan dgn sy..die di tgkt 10.,sy tgkt 15..alhamdulillah..boleh pegi kije same2.,blk same2.,senang sikit..jimat kos..

nk cite sket cite smlm..sungguh kasihan kami.. :( smlm sy kije luar.,darling sy pon kije luar.,die kena g KL so die decided bwk moto..sy xtau die bwk moto sbb g kije asing smlm..die kuar lmbt sket.,sy tmpng kwn sy je..seharian tu sy pegi site survey HSBB.,punye laa lama survey.,pinggang sy mcm nk lucut sbb berdiri x duduk2.,dr kol 9++ smpi 4 :( ..mmg bertambah penat.,ptg tu kena g midvalley sbb nk amik biskut tiramisu dr kazen ku..,untuk diberi kepada bos ku.,pnjg citenye xyah cite sini..,masa tgu kazen tu la br darling sy msg ckp die naik moto..cpat sket kang ujan..waaa..sy suh je die dtg dulu mvalley.,slps jmpa kazen..,trus bergegas nk blk..skali ujan dah..time tu kol 5+..ujan mcm slow lg..so suami sy pon merempit.,skali ujan laju..trus msk bwh parking kete midvalley..duk la menunggu tpi jln tu mcm pelarian..tgu ujan benti padahal ujan makin laju..sian kami.,tgu lama2 x benti.,last2 decide pegi msk midvalley je..msk la moto itu ke dlm parking kete.,pnjg btol cite.,pstu buka pose kat my fave Belanga.pastu dh kol 830 rasa nk blk gak..ujan lg sket2..so balik je la..sy basah sikit..sian..tu je citenye.,saje je nk cite kesedihan sbb kena ujan dan kena naik moto malam2..

ok..cukupla diari Ramadhan sy yg baru berusia 7hari nie..nnt ada masa cite lg..Selamat Berpuasa ye semua...Jom kite tambah amal ibadat kite..&semoga semuanya diterima Allah s.w.t..InsyaAllah..

assalamualaikum

Monday, August 17, 2009

August,Seventeen - Happy Anniversary

Selamat Ulangtahun Perkahwinan yang PERTAMA!!..


hehehe...ulangtahun perkahwinan lagi..haritu dah ulangtahun,hari ni ulangtahun lagi..jangan mara..
haritu kalendar Islam 15 Sya'aban, hari ni kalendar biasa 17 August ..seperti nama blog ini -august-seventeen..hehe
biasalah excited baru tahun pertama perkahwinan.,baru setahun jagung..,bak kata org masih dalam tahun honeymoon..jauh lagi perjalanan..insyaAllah.
harapnya tahun honeymoon tu boleh lama lagi..sampai puluh2 tahun lg..boleh ke..?
semuanya boleh kalau kita MAHU..saya MAHU, dia MAHU.,,maka boleh lahh..sampai bila2 pon boleh..insyAllah..

Alhamdulillah..masih dalam lingkungan kasih sayang..boleh tak nak paste sms seseorang kat sini..
" Happy anniversary ainulku!! Semoga sentiasa dlm lingkungan kasih sayang hehe.... " , sms dari sahabatku yg baru melangsungkan perkahwinan..Fiza ;p ..saya senyum2 baca sms nie..ader jugak org nk wish hepi anniversary..igkan besdei je org wish..Terima Kasih di atas DOA itu..kite pon doakan awak sentiasa dlm lingkungan kasih sayang jugak..Amin.

Saya ada terbaca entry Ustaz Hasrizal dalam blognya.,tajuk entry tu Kenangan Terhalal..saya sgt jelos dengan org2 yg bercinta selepas berkahwin.,tak penah knal atau kenal tapi tak penah berdating dgn bakal isteri/suami tapi dapat hidup bahagia bersama selepas kahwin.,sebab cinta mereka sangat suci..cinta terhalal..How i wish to experience that... tapi sume dah lepas..;saya pon dah 'ter'lalui kisah bercinta sblm kawen yg mana saya rasa semua tu tak perlu langsung.Syukurlahh kami tidak bercinta terlalu lama dan Allah temukan jua jodoh saya dgn dia dan kami bahagia..apa yang pasti.,suamiku lebih baik dari tunangku dan jauh lebih baik dari "boyfriendku".. Alhamdulillah..

Bergaduh..?? Dalam entry Kenangan Terhalal pon.,Ustaz cakap Berselisih faham, bermasam muka,merajuk atau mengamuk,semua itu asam garam kehidupan berumahtangga..Sampai masa pasti akan menempuhnya,InsyaAllah..
Itulah realiti kan..Bagi saya.,mungkin belum penah bergaduh tp selalu je berlainan pendapat dan berselisih faham..tak tahu lah kalau itu didefinasikan bergaduh.,tp bagi saya tak..bergaduh tu mungkin tak bertegur sapa berhari2..,sume disebabkan salah sorang merajuk atau nk tunjuk perasaan.,atau sorang lagi ego..,mengamuk.,&whatnot...Alhamdulillah setakat ni belum lagi tak bertegur berhari2.,sbb saya tak penah berjaya merajuk melebihi 30minit..padahal tak penah pon dipujuk..(mmg saya x penah diajar merajuk&dipujuk w'pun zaman bercinta dulu)..haii lembutnya hati saya kan..haha..syukurlah Allah bagi hati sy lembut.dan ego tu x mungkin ada dlm kamus hidup saya.insyaAllah.mintak jauh..

Kekurangan..mungkin mengganggu kehidupan berumahtangga jugak..kekurangan yg tak mahu dibaiki;..pasangan mungkin harus menerima kekurangan.,tapi kalau kekurangan itu boleh diperbaiki apa salahnya dibaiki atau diubah untuk kebaikan diri dan pasangan jugak..saya juga banyak kekurangan; dia juga ada kekurangan; semua kita ada kekurangan; yang PERFECT hanyalah DIA..

ok.dah habis karangan..
btw.,sy sangat sedih :( saya x dpt sambut pon anniversary ni..ye laa bukan la nk sambut apa.,tp at least kalau die ada., boleh la jugak dinner together ke..,make sumting special than usual..,i mish u soo much darling..,berat pon dah turun.,:( dh kurang 50 tau..waaaa.. 5 hari lagi insyaAllah..dh lama sgt rasa..dh 14hari.,2-3 hari ni terasa sgt..sy asyik call..hihii..habis gamba kawen sy letak kat blog la kat ym la..haha..biar sume tempat ade die..haha..
ok lah.benti dulu.saya mahu makan supaya gemuk semula.

Happy Anniversary Darling.. i LoVe u So So sO sO so MUCH =D jgn mara nanti jd kuda! hihi..
Saya letak sedikit gamba pernikahan..saje nk feel kembali..hehe
Assalamualaikum..:)

saat menunggu diijab kabulkan

wajah suami kesayanganku..hihi


senyuman setelah selamat

berposing di bilik pulakk..


sy suka gamba nie..gamba from Alyn..;))


suapan kurang ikhlas..haha


posing kurang real..
-dah abishh mengimbas-

Saturday, August 15, 2009

Wedding 3-Di sekitar Majlis Perkahwinan FiZa & ShaFiq

Assalamualaikum...baru ni nk update gamba perkahwinan yg dh berusia 2 minggu..hehe..Majlis berlangsung pada 01.08.2009 di Cattleya Grand Ballroom..Ada ramai sahabat handai kat sana.,seronok dan gembira. hihi...ape pon.,Tahniah to my Besh Fren -Nur Faiza & her pasangan Shafiq Mirza

budak-budak biru yg cute


Pengantin yg tersenyum bahagia..;D



Pengantin di atas Pelamin..(..pengapit perempuan terlindung..)

bersama suamiku yg senyum tp nak tergelak..



bersama jihan & alin -my ex-housemates @ beshfrens


fm left; jaja aka pengapit yg terlindung td;me;izza;jihan;alin;no'on;min


kami lg..sy terpisah..sobbss


pengantin dengan kek yg tinggi lagi berat..hehe


pengantin main cuap2 kek..cedapnyerrrr


my ex-classmates ; raz;olink;me;anis;linda


kami yg biru mcm pengantin..hihi


kami dengan pengantin


kami dengan pengantin lagi..


-itu saje-

Monday, August 10, 2009

Wedding 2-Di sekitar Majlis Perkahwinan Firyal & Yaqzan

Assalamualaikum..


seperti yg dijanjikan.,sy nak upload gamba..hehe x byk pon..& sikit je..sgt malas nk tunggu upload image..so,mari tgk gamba2 yg sedikit ini..hik3


Mak andak & anak2 buah cumell @ mlm kenduri


Pasangan Harimau Hijau [nape kaki love2 kelihatan pendek :-? ]



Pengantin lelaki yg cool & Pengantin perempuan yg cantik ;)

Pengantin lama Vs. Pengantin baru..hehehe


wada,oni,shapiq,nabil & una yg pelasan..hehe


Puan2 hijau yg suke berposing


Pengantin biru

Keluarga Hj Hussain @ Majlis menyambut menantu

kami ;p


-habish dah-

Friday, August 7, 2009

Pertukaran Kiblat & Ulangtahun Perkahwinan

Semalam adalah 15 Sya'aban 1430H.

Semalam adalah Hari Nisfu Sya'aban.

1. Peristiwa bersejarah yg penah berlaku pada 15 Sya'aban adalah Peristiwa pertukaran Kiblat.

Allah s.w.t telah mengarahkan Rasul-Nya memindahkan kiblat sembahyang daripada Masjid al-Aqsa di Baitulmaqdis ke Baitullah di Mekah. Dalam satu hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim daripada seorang sahabat, al-Bara’ bin Azib, maksudnya: ”Selepas Rasulullah sampai di Madinah al-Munawarah, baginda dan para sahabat bersembahyang berkiblatkan Baitulmaqdis selama lebih kurang enam belas atau tujuh belas bulan.”


Selepas tempoh tersebut barulah diturunkan wahyu menyuruh baginda berpaling ke Mekah. Peristiwa pertukaran kiblat berlaku di dalam Masjid Qiblatain ketika Rasulullah s.a.w sedang menunaikan solat Asar.

Pertukaran kiblat menjadi isu besar di Madinah. Orang Yahudi mengambil kesempatan menabur fitnah dengan memperlekehkan dakwah Rasulullah. Lalu turunlah ayat 142 Surah al-Baqarah yang bermaksud: “Akan berkata orang-orang yang kurang akalnya: ”Apakah yang memalingkan mereka (umat Islam) dari kiblat mereka (Baitulmaqdis) yang dahulunya mereka telah berkiblat kepadanya. Katakanlah: ”Kepunyaan Allah timur dan barat, dia memberi petunjuk kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya ke jalan yang lurus.”

Peristiwa ini berlaku pada tahun kedua Hijrah, dalam bulan Syaaban. Kebenaran daripada Allah s.w.t untuk kembali berkiblatkan Kaabah adalah contoh doa Rasulullah yang dikabulkan oleh Allah s.w.t. Ini kerana Rasulullah sudah sedemikian lama mengangkat atau menadah tangan baginda, berdoa dan memandang ke langit, memohon pertukaran kiblat ke Kaabah. Permintaan Rasulullah s.a.w itu telah diperkenankan oleh Allah s.w.t pada bulan Syaaban.
Perkara itu telah dirakamkan oleh Allah s.w.t di dalam kitab suci Al-Quran Al-Karim dengan firman-Nya yang bermaksud:

“Kerapkali kami melihat engkau (wahai Muhammad) berulang-ulaang menadah ke langit, maka kami benarkan engkau berpaling mengadap kiblat yang engkau sukai, oleh itu palingkanlah muka ke arah Al-Masjidil Haram (tempat letaknya Kaabah) dan di mana sahaja kamu berada, maka hadapkanlah mukamu ke arahnya. Dan sesungguhnya orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang telah diberikan kitab, mereka mengetahui bahawa perkara (berkiblat ke Kaabah) itu adalah perintah yang benar daripada tuhan mereka, dan Allah s.w.t tidak sekali-kali lalai akan apa yang mereka lakukan.”

2. Peristiwa bersejarah yag berlaku dlm hidup saya pada 15 Sya'aban adalah hari perkahwinan saya. Sedar tak sedar dah setahun kalendar Islam sy hidup berdua. Banyak liku2 dilalui bersama...cewahh..tapi Alhamdulillah, sy sgt2 bersyukur dgn kurniaan yg Allah beri pd sy..,kebahagiaan sebuah perkahwinan tu adalah kebahagiaan yg sgt besar yg x dpt dibandingkan dgn kebahagiaan2 yg lain.wahh ayat apekah ini..takpelah.,apepon.,sy berdoa dan sgt berharap agar ape yg sy dpt dan nikmati sekarang akan terus sy dapat dan nikmati selamanyaa.. Oleh itu, marilah kita sama2 berdoa supaya kita sentiasa disayangi suami kita.hehe.Seperti biasa., amalan Suruf Yusuf Ayat 4 & Surah ThaHaa Ayat 39 jgn dilupakan..dan adalah ayat2 pengasih yg lain,ikut amalan masing2 lah...Bagi yg belum berkahwin, boleh juga diamalkan supaya cepat dpt jodoh..insyaAllah.Kita hanya merancang,berikhtiar,berusaha,berdoa, dan segala bagai..tp Yang Maha Menentukan hanya Dia jua, Allah s.w.t.


"Ingatlah ketika Yusuf berkata kepada ayahnya," Wahai Ayahku, sesungguhnya aku bermimpi melihat sebelas buah bintang, matahari dan bulan kelihatan semuanya sujud kepadaku..."


"Dan aku telah melimpahkan kepadamu kasih sayang yang datang dariku, dan supaya kamu di asuh di bawah pengawasanku."

Wednesday, August 5, 2009

Nisfu Syaaban

Assalamualaikum...

Untuk makluman semua.... Hari Nisfu Sya'aban akan tiba pada hari Rabu malam Khamis ( sebaik saja masuk maghrib), 5hb August, 2009(selepas magrib pada hari 14 Sya'aban 1430H)

Oleh itu, marilah kita sama-sama mengambil saat keemasan ini untuk menutup catatan amal ibadah kita kpd Allah dengan baik dan sempurna dan seterusnya berazam untuk memperbaiki diri kita untuk catatan yang baru.

Hari nisfu sya'aban adalah hari dimana buku catatan amalan kita selama setahun diangkat ke langit dan diganti dengan buku catatan yang baru.Catatan pertama yang akan dicatatkan dibuku yang baru akan bermula sebaik sahaja masuk waktu maghrib, (15 Sya'aban bermula pada 14 hb sya'aban sebaik sahaja masuk maghrib)


Berikut adalah antara amal ibadah di hari Nisfu Sya'aban:
1. Selepas solat maghrib (15 Sya'aban, malam = 5 August 2009) Solat sunat nisfu sya'aban, 2 rakaat Rakaat 1 : baca Al-Fatihah & surah Al-Qadar 1x Rakaat2 : baca Al-Fatihah & surah Al-Ikhlas 3x

2. Membaca Yasin 3x selepas solat Maghribnya (15 Sya'aban, malam = 5 August 2009)
i) Selepas Yasin pertama : mohon dipanjangkan umur untuk beribadat kepada Allahii) Selepas Yasin kedua : mohon rezeki yang halal untuk beribadat kepada Allahiii) Selepas Yasin ketiga : mohon ditetapkan iman dan Islam & mati didalamiman & pohonlah segala yang baik....

Kemudian baca Istighfar 11x & selawat 11xBaca doa nisfu Sya'aban (ada didalam Yasin Majmuk)

3. Baca surah ikhlas 1000x

4. Berpuasa pada siangnya


Abul Khair Al Talaqaani r.a. mengira
nama2 malam Nisfu Syaaban sebanyak22.

Antaranya yg termasyhur adalah:
1. Malam Dimustajabkan Doa
2. Malam Pembahagian Takdir
3. Malam Rahmat
4. Malam Berkat
5. Malam Pengampunan (Taubat)
6. Malam Penebusan
7. Malam Syafaat
8. Malam Penulisan
9. Malam Keagungan dan Kemuliaan
10. Malam Rezeki
11. Malam Hari Raya Para Malaikat
12. Malam Penghidupan

Wallahua'alam

Tuesday, August 4, 2009

Wedding 1

salam..

lama dah x update blog..
hati nie slalo igt nk update blog tp tangan slalo malas..isk3
maybe sbb penat sgt kut..
byk sgt kije kat ofis blk umah igt nk baring je..tv pon dh malas2 nk tgk..
tambah2 demam pulak,.so keletihan tu melebey2..

jum sy update ikut tarikh2:~

25.07.2009
adalah hari kawen adik ipar saya..
Firyal Harlina&Mohd Yaqzan..banyak nie gamba nk upload..tp bukan hari ni..xlarat nk bgn p amik kamera transfer gamba..huhu punye la malas.
sumenye berjalan lancar..Alhamdulilah.
sy amik cuti jumaat n isnin..untuk tlg2..w'pun sbenanya sy x byk tlg pon..wawawa..sbb nye sy cpat keletihan..kurang vitamin kut ..huhu

01.08.2009
my best fren's wedding.--Fiza & Shafiq..sewonokk dpt jumpa ramaii kwn lama.. fiza@faiza adalah best fren sy d mmu..skrg dh kawen pon..huhu..Selamat pengantin baru ye darl.,semoga kekal bahagia smpi bile2.jd bidadari suami awk smpi ke syurga ye!heheh..nnt kite upload gamba kat sini..w'pun ada 1 je gamba ngan awk..hihi

02.08.2009
hari ni majlis kawen adik ipar sy sblh suami die..di Meru, Klang..seronok sbb pegi ramai2..ada dlm 10 buah kete..yg ni pon sama..nnt sy upload gamba..hehe.
ptg lpas kenduri kiteorg pegi blk umah abg ipar.tp x lama jugak sbb suami sy kna blk cpat jugak nk siap2 utk pegi training keesokan harinya..5.30 dh blk umah.

03.08.2009
hari sedih.:( suami sy pegi trening d terengganu.jauh.lama.3minggu :( dlm keadaan sy kurang sihat sy senang emosi.tlg2..tlg tenangkan sy. die pon br baik demam.sy sgt risau.w'pon die dh besar tp sy rasa mcm die budak kecik.sy kena jaga die..isk ape nii..

04.08.2009
hari ke-2 suami sy g trening.wahh sy rasa mcm lama gile dh.xde sape nk sembang ngan sy kat ruma.hari ke 2 sy kena g kije sendiri.sgt penat.sy bgn awal.kna naik bas p lrt.naik lrt bkt jalil-masjid jamek, masjid jamek-kerinchi, kerinchi nk jln plak pegi annexe.ya ampunn.sy rasa sgt penat..ngade2 la plak..sy pon xtau nape.mungkin sbb demam x brapa baik lg kut..dulu sy kuat je..waaa cpat la habis 3 mgu.

bbye